Jakie okulary do samochodu? 6 cech, które warto wziąć pod uwagę

Opublikowany : 2019-10-16 - Kategorie : Okulary korekcyjne , Wszystko o okularach

Posiadanie wady wzroku wymaga odpowiedniej korekcji. Poprawne widzenie potrzebne nam jest we wszystkich sytuacjach, jednak w przypadku prowadzenia samochodu ma ono szczególne znaczenie. Podpowiadamy, czym powinny się wyróżniać dobre okulary dla kierowców.

Wada wzroku a prawo jazdy

Kierowcy powinni zwracać uwagę na kondycję swojego wzroku. Prawidłowe widzenie jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu drogowego. Nie bez powodu kandydaci na kierowców przed przystąpieniem do kursu przechodzą obowiązkowe badanie wzroku. W przypadku posiadania wady refrakcji lekarz zaleci odpowiedni sposób korekcji, który może znaleźć się w naszym dokumencie prawa jazdy. W polu “ograniczenia” oznaczony będzie jednym z kodów liczbowych:

  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewki kontaktowe,
  • 01.03 – szkła ochronne,
  • 01.04 – szkło matowe,
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe.

Bardzo ważne, aby kierując samochodem przestrzegać tych zapisów, w przeciwnym razie możemy zostać ukarani mandatem. Właściciele starszej wersji dokumentu mogą w tym miejscu mieć wpisany kod 01, który ogólnie oznacza konieczność korekcji i/lub ochrony wzroku. 

Jakie okulary dla kierowcy?

Okulary są zdecydowanie najczęściej stosowaną metodą korekcji wzroku. W przypadku kierowców samo skorygowanie wady to jednak za mało. Liczy się także komfort oraz dostosowanie do zmieniających się warunków drogowych. Pozwoli to skupić się na jeździe niezależnie od pogody czy pory dnia. Aby prowadzenie samochodu w okularach rzeczywiście było wygodne i bezpieczne, najlepiej, aby spełniały kilka ważnych kryteriów. Oto czynniki, na które warto zwrócić uwagę, wybierając okulary:

  1. Powłoka antyrefleksyjna
    Wszystkim kierowcom polecamy szkła okularowe z powłoką antyrefleksyjną, która chroni przed powidokami. Jej głównym zadaniem jest zwiększenie przejrzystości soczewki, a także zwiększenie kontrastu. Prowadząc samochód w szkłach z antyrefleksem, nasze oczy będą też mniej podatne na zmęczenie.

  2. Zabarwienie soczewek
    Jeśli chcemy połączyć okulary korekcyjne z ochroną przeciwsłoneczną, warto zastanowić się nad zabarwieniem soczewek. Szkła okularowe o trwałym zabarwieniu pomagają chronić wzrok przed intensywnym światłem. Dzięki nim lepiej będzie widać  drogę w trudnych warunkach świetlnych. W przypadku okularów przeciwsłonecznych warto wybierać szkła z polaryzacją, które prawie w całości pochłaniają odblaski, pochodzące np. od jadących z naprzeciwka samochodów czy latarni.

  3. Soczewki fotochromowe
    Alternatywnym rozwiązaniem dla soczewek barwionych są soczewki fotochromowe. W przeciwieństwie do tych pierwszych nie mają trwałego zabarwienia, ale za to dostosowują stopień zaciemnienia do aktualnego nasłonecznienia. Z kolei nocą oraz w pomieszczeniach są bezbarwne. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie soczewki fotochromowe będą zaciemniały się w samochodzie.

  4. Trwałość soczewek
    Aby nasze okulary do samochodu służyły nam jak najdłużej, powinny mieć odpowiednio twarde i wytrzymałe soczewki, które będą odporne na uszkodzenia i zarysowania. Dobrze, aby ich powierzchnia była również odporna na osadzanie się kurzu i tłuszczów.

  5. Odpowiednie oprawki
    Kwestia odpowiednich oprawek dotyczy zarówno ich wielkości, jak i kształtu. Okulary nie mogą ograniczać pola widzenia (np. przy spoglądaniu na boki), dlatego powinny  mieć wystarczającą szerokość i wysokość. Znaczenie dla wygody ma także materiał, z którego oprawki zostały wykonane. Na szczęście nie musimy wybierać tylko między ciężkim i niewygodnym metalem a mało wytrzymałym plastikiem - obecnie wiele opraw produkuje się z lekkiego i trwałego poliwęglanu oraz tytanu.

  6. Szkła progresywne
    Ostatnia kwestia dotyczy osób w wieku prezbiopijnym. Kierowcy powyżej 40-45. roku życia dodatkowo powinny rozważyć zakup okularów ze szkłami progresywnymi, które zapewniają wyraźne widzenie z odległości dalekich i bliskich. Dzięki temu nie będzie problemów z ostrością obrazu np. gdy będziemy przerzucać wzrok z deski rozdzielczej na drogę. 

Udostępnij